Samarbejdsworkshoppen - er den nødvendig? - JA!

Skrevet af Stina Trojlsgaard

”Er det nødvendigt at holde opstartsworkshop på byggeprojektet?” det spørgsmål bliver jeg ind imellem spurgt. Mit svar er klart: JA! 

Selvom man ind imellem kan møde skepsis inden en opstartsworkshop, er det min erfaring, at langt de fleste oplever stor værdi af at afholde disse på byggeprojekterne. Og værdien bliver endnu større hvis samarbejdet styres igennem byggeprocessen, hvor workshoppen danner grundlaget.

Opstartsworkshoppen har den styrke, at alle som skal indgå i byggeprojektet (og derved være en del af teamet) bliver sat omkring bordet for at få talt sammen. Herved får man – på forkant – talt om det forstående samarbejde og aftalt grundlaget for, hvordan man ønsker at samarbejde og eventuelt håndtere potentielle konflikter. 

Nogle af de fordele jeg oplever man tager med sig efterfølgende er bl.a: 

  • Roller og ansvar: Teamet har et klart billede af hvem-gør-hvad på holdet, hvornår og hvor i hvilket omfang. Herunder også at få afstemt hvilke forventninger man har til hinanden og hinandens arbejde.

  • Spilleregler for samarbejde og kommunikation: Teamdeltagerne får drøftet hvordan de ønsker at samarbejde og kommunikere og får aftalt spilleregler for dette. Eksempelvis hvordan tonen i mails bør være, eller aftaler om at man drøfter udfordringerne med hinanden, inden de bliver til problemer.

  • Konflikthåndtering: Teamet får drøftet hvordan de får håndteret eventuelle konflikter - hvis de opstår (det er altid lettest at indgå aftaler i fredstid). Fx at der er et høvdingeråd som håndterer konflikter hvis de opstår.

  • Relationer: Og måske vigtigst af alt, teamdeltagerne får set hinanden an, grinet, snakket formelt og uformelt sammen, hvilket gør at man skaber en anden slag bånd med hinanden. Og man committer sig!

Men godt samarbejde kommer ikke af sig selv, og heller ikke blot ved en opstartsworkshop – der skal arbejdes aktivt for at vedligeholde aftalerne efterfølgende. Man skal påmindes løbende om det aftalte, så man ikke hopper tilbage til gamle vaner når man bliver presset. Derfor skal temperaturen tages løbende, får status på hvordan samarbejdet er, rettet op på det, som ikke fungerer og sikrer at alle går i samme retning. 

Det er altid godt at få en neutral til at holde en sådan workshop – så der kommer nye øjne på teamet og samarbejdet. Ligeledes anvendes målinger og løbende pit-stop for at holde fast i det gode aftaler.

Så en ting står helt klart - en opstartsworkshop er det hele værd!

Stina Trojlsgaard

Stina har, med en master i erhvervspsykologi, specialiseret sig i at få mennesker til at spille sammen på byggeprojekterne. Hun indgår i teamet som bygherrens sparringspartner, således at både samarbejdet, styringen og teamsammensætningen bliver optimal – og fastholdes gennem hele byggeprocessen. Herved bidrager hun til, at de rette menneskelige forudsætninger er til stede for at pris, økonomi og tid holder igennem hele byggesagen. Stina er en erfaren proces facilitator med erfaring indenfor afholdelse af opstarts- og samarbejdsworkshops, sparring på flere niveauer samt at indgå i entreprenørudvælgelsen i tæt samarbejde med rådgiver/bygherren. Stina er en af hovedkræfterne bag udviklingen af Tillidsbaseret Lean® samt vores måleværktøjer.

Stina har bl.a. været tilknyttet projekter som Portland Towers, Havnevigen, Nordfløjen, Company House, Kvæsthusmolen, Tinghøj, Sorgenfrivang, Spurvegården, Hørgården Plejecenter mf.

Kontakt Stina på +45 25 72 03 50 eller møde Stina på LinkedIn

Previous
Previous

HR bør ind tænkes i byggeprocessen!

Next
Next

Er samarbejde på byggesagen 'need to'​ eller 'nice to'​?