En god byggeproces er ikke bare en mandelgave

Skrevet af Stina Trojlsgaard

Vi kender det alle: Glæden ved at støde på den lille hvide tingest i mængden af risalamande juleaften – og den trofælignende følelse, når man kan fremvise mandlen overfor familien, og indkassere mandelgaven. Den tradition skal vi ikke rokke ved! Derimod, er det noget helt andet at være den heldige vinder af mandelgaven på sit byggeprojekt – for her bør tilfældigheder og gambling være den allersidste udvej. Men sådan er det bare ikke altid, for særligt når det gælder de menneskelige aspekter på byggesagen; det gode samarbejde, teamudvælgelsen, rolleafklaring mm. er alt for meget overladt til tilfældighederne. Der er hverken plads til gambling eller håb om ’at få en mandel’. De HR relaterede processer bør indtænkes meget mere struktureret – og langt mere professionelt. Det vil gavne hele byggeriet.

Mangelgave strategien:

Al for mange byggeprojekter benytter sig af ’mandelgavestrategien’ når det gælder de HR relaterede processer; enten udføres de i et meget begrænset omfang – og prioriteres ikke. Herved overlades alt for meget til tilfældighederne. Gang på gang ender vi i samme blindgyde som tidligere, med tvister, hårdknuder og alt for mange fejl grundet manglende samarbejde, manglende kompetencer mv. Og tallene for, hvad manglende samarbejde, teamkonsolidering, rolleafklaring, forventningsafstemning mm på byggeprojekterne koster byggebranchen, er skræmmende. Ifølge hvidbogen* bruger danske virksomheder årligt næsten 20 mia. kroner på rets- og voldgiftsager. Det svarer til at virksomhedernes gennemsnitligt bruger 8,2 % af deres resultat, efter skat, på konflikter. I byggeriet er dette tal oppe på 14,1 % !. Dertil kommer alle de skyggetal, som ikke kan læses af statistikkerne; spildte projekttimer, fejl, mangler, manglende produktivitet for ikke at bortglemme den. Det er ærgerlige penge, som i stedet kunne bruges på mursten og bedre byggerier – til gavn for os alle. Vi kan få langt mere ud af en struktureret og vedvarende indsats, som ikke styres af tilfældigheder. 

Jeg har meget stor respekt for den tekniske kompleksitet et byggeprojekt har, men jeg ved også, at menneskeprocesserne er mindst lige så komplekse. Den skal vi ikke spille hassard med, og håbe på det bedste.

Færre tilfældigheder – mere planlægning

Alternativet til dette er, at der udarbejdes en struktureret plan over de menneske-relateret indsatser. Allerede i projekteringsfasen bør der tages tidlige initiativer, der sætter kimen for HR-processerne. Dette således, at der på linje med andre indsatser i byggeriet, bliver sat ressourcer af til, og lagt en plan for, hvordan der skal arbejdes aktivt med at skabe et godt teamsamarbejde hvor alle trækker på samme hammel og går i samme retning. Sådan at et godt og sundt samarbejd bliver en del af projektets kultur – som kendes og ejes af alle. 

Jeg synes, det er på høje tid, at vi hæver barren for de indsatser, som gør, at vi får nogle bedre organiserede og mindre konfliktfyldte byggeprojekter. Lad mig eksemplificere, hvordan jeg ville – som et minimum - indtænke HR indsatserne på et byggeprojekt:

  • At der iværksættes en plan for samarbejdet, som ejes af bygherre og der tages medansvar for af øvrige aktører. Aktiviteter er datosat og aftalt på forhånd.

  • At en uvildig part driver processerne – således der kan sikres fokus, og interveneres efter behov. Der opstår nemt behov for en linjedommer som ikke har tekniske eller økonomiske aktier i projektet.

  • At der er en reel rekruttering af teamet – dvs. at teamet udvælges således at teamdeltagernes personlighed også vurderes og matcher. Dette således at det ikke kun er de tekniske eller økonomiske faktorer der vælges ud fra, men også de personlige kvalifikationer.

  • At rolleafklaringen er tydelige og der udarbejdes funktionsbeskrivelser som tydeligt afklarer hvilke ansvars, beføjelses- og kompetenceområder byggesagens aktører har.

  • At der etableres et spor for det gode samarbejde hvor opstarts- og opfølgnings workshops afholdes med fokus på projektdeltagernes roller, forventninger, mål, samarbejde, kommunikation mm. drøftes og løbende følges op på. Desuden løbende foretages målinger samt sparring ift. at samarbejdet går som forventet.

Dette vil skabe et langt bedre fundament for organiseringen af byggeprojektet – og herved reducere ’gamblen’ og styrker den strukturerede indsats.

Udstrækningen af aktiviteter afhænger naturligvis af byggeprojektets omfang og kompleksitet, men selv små byggeprojekter har brug for (og gavn af) størstedelen af ovenstående aktiviteter. Opfyldes dette, er det min erfaring, at rækken af fordele er stor.

Byggeri skabes af mennesker – hverken mursten, Excelark eller BIM-modeller. Jeg håber og tror at der til stadighed er flere, som får øjnene op for disse indsatser. Mit håb er således at barren hæves – således vi kan få skabt fundamentet for det samarbejde og de mange (menneskebårne) processer, som skaber det gode byggeprojekt. Herved opnås en bedre effekt i forhold til projektets økonomi, kvalitet og ikke mindst trivsel blandt medarbejdere og andre interessenter. 

Det er på høje tide, at vi flytter os væk fra mandelgave-gambling og arbejder hen mod de struktureret og vedvarende medarbejderindsatser.

Med ønsket om en glædelig jul!


*hvidbog fra 2016 - ”Mediation i et samfundsøkonomisk perspektiv”

Stina Trojlsgaard

Stina har, med en master i erhvervspsykologi, specialiseret sig i at få mennesker til at spille sammen på byggeprojekterne. Hun indgår i teamet som bygherrens sparringspartner, således at både samarbejdet, styringen og teamsammensætningen bliver optimal – og fastholdes gennem hele byggeprocessen. Herved bidrager hun til, at de rette menneskelige forudsætninger er til stede for at pris, økonomi og tid holder igennem hele byggesagen. Stina er en erfaren proces facilitator med erfaring indenfor afholdelse af opstarts- og samarbejdsworkshops, sparring på flere niveauer samt at indgå i entreprenørudvælgelsen i tæt samarbejde med rådgiver/bygherren. Stina er en af hovedkræfterne bag udviklingen af Tillidsbaseret Lean® samt vores måleværktøjer.

Stina har bl.a. været tilknyttet projekter som Portland Towers, Havnevigen, Nordfløjen, Company House, Kvæsthusmolen, Tinghøj, Sorgenfrivang, Spurvegården, Hørgården Plejecenter mf.

Kontakt Stina på +45 25 72 03 50 eller møde Stina på LinkedIn

Previous
Previous

Byggesagen kræver et perfekt personmatch

Next
Next

HR bør ind tænkes i byggeprocessen!