Det kræver TILLID at styre byggesagen sikkert i mål

Skrevet af Stina Trojlsgaard

Tillid er et af de ord, der oftest nævnes ved byggeriets start, for at definere de ’bløde’ værdier, som skal kendetegne samarbejdet. Faktisk er alle enige om, at decideret mistillid er et no-go. Men det er ikke helt så enkelt endda - for hvad skal der til for at opbygge denne tillid, og hvordan fastholdes den, når den først er der. 

Nyt projekt – nye udfordringer

At starte en byggesag er udfordrende - nye samarbejdsrelationer skal ofte bygges op fra bunden om en ny fælles vision og ide. Nyt projekt, nye personer, nye arbejdsmetoder og nye udfordringer; hver aktør medbringer hver deres kultur – som skal fusioneres til én. Hver gang ændrer forudsætningerne sig, og tilliden skal igen skabes fra bunden. Og vigtigst er, at der er tillid i hele kæden – dvs. imellem bygherre, rådgivere, entreprenører samt andre interessenter. Tilsvarende gælder også internt imellem entreprenører og underentreprenører.

Det er udfordrende – uden tvivl! For  TILLID er drilsk – et næsten finurligt begreb. Den er svær at opbygge; og den kan med ét forsvinde.

Hvis man gang på gang bliver frustreret over, at en aktør på projektet ikke udfylder den rolle, man mener, de skal udfylde, bliver det til sidst meget frustrerende. Det kan ende med mistillid!

Opbygning af tillid

Tænk et øjeblik over, hvem har du tillid til? Oftest har vi meget tillid til personer, som vi har kendt over lang tid: en relation vi har bygget op over tid, sat an og vurderet og derigennem fået tilid til – f.eks. en kollega vi har arbejdet godt sammen i mange år. TID er en vigtig faktor for, at tilliden kan eksistere – for vi bygger tilid op over tid.

Men netop TID er en udfordrende faktor i byggebranchen. 

Når vi sammensætter projektgrupper på byggesagerne, er der sjældent tid til at se hinanden an, lære hinanden at kende og derigennem bygge tillid op. Dette sker hurtigt og omskifteligt. Vi sætter holdet og går i gang. Uret tikker fra dag et. Vi har derfor ikke lang tid til at opbygge tilliden.

Vores greb for at få tillid ind i byggeprocessen, skal derfor findes et andet sted – vi må så at sige short-cutte processen. Det gør vi gennem tydelige strukturer og organisering. Dertil at der skabes et 'rum', hvor stærke relationer kan opbygges.

Herved rammesættes tiliden via tre områder:

  1. Kendskab og forståelse for hinanden

Et centralt element i opbyggelsen af ​​tillid er at have en forståelse for hinanden. Det drejer sig om værdier (hvad prioriterer jeg?); om arbejdsmetoder (hvad er vigtigt for mig i arbejdsprocesserne?); om holdninger (hvad gør vi hvis….?) mm. Dette afstemmes bl.a. på opstartsworkshoppen, der oftest holdes ved byggeprojektets start. Dertil løbende afstemmes undervejs i processen. Ved at gøre dette, vil man skabe en grundlæggende forståelse for, hvorfor personerne på projektets handler og agerer, som de gør. Dette er tillids opbyggende. Er vi omvendt uforstående overfor hinandens ageren, skaber det mistillid.

2. Tydelig organisering og struktur

Et yderligere tillidsskabende tiltag er at skabe klare linjer for, hvem-gør-hvad, og hvordan fra start. Om end vi ved, hvad bygherrens, rådgiverens, entreprenørens mv roller er, er der alligevel et hav af gråzoner, som skal defineres og afstemmes - også fra byggesag til byggesag. Udydelig rollefordeling eller ansvarsvigt kan skabe stor mistillid. Hvis man gang på gang bliver frustreret over, at en aktør på projektet ikke udfylder den rolle, man mener, de skal udfylde, bliver det til sidst meget frustrerende. Dette kan ende med mistillid. Derfor er det vigtigt at skabe et forum, hvor man løbende tager temperaturen på roller og ansvar. Det er herigennem man skaber det nødvendige kendskab til hinanden og forståelse for, hvorfor vi handler, som vi gør. Kun herigennem bygges tilliden op.

3. Stærke relationer

Når roller, ansvar og struktur er defineret, er der tilsvarende et behov for at få plejet relationerne. For at få tilliden til at eksistere er der behov for at tale samarbejdet igennem aktørerne imellem; hvordan skal samarbejde, hvilken kultur man ønsker, hvordan evt. konflikter håndteres mm. Dette sker ofte på en opstartsworkshop. Men relationerne skal løbende plejes – således man tager temperaturen på samarbejdet og får justeret dette løbende. Relationerne er helt centrale i tillidsopbygningen, og hvis der ikke etableres en kultur, hvor samarbejdet vægtes, og hvor det er muligt at få talt udfordringerne igennem (på en ordentlig måde), er det svært at fastholde projektet igennem projektet. F.eks. kan man løbende måle om samarbejdet, og dermed relationerne, er, hvor de skal være. Dette giver en mulighed for at korrigere, hvis disse ikke er som ønsket.

Høj tillid giver besparelser

Men hvorfor overhoved have så meget fokus på tilliden – er det ikke bare noget blødt 'stads', der bare kommer af sig selv? Nej, der skal arbejdes for tilliden, og der skal investeres både tid og andre ressourcer i - f.eks. gennem workshops, målinger og løbende dialog. Fordelene ved høj tillid er nemlig til at få øje på. Det bliver både lettere at få løst udfordringerne, og så er det tidsbesparende.

Her en række af de fordele der er ved en høj tilid på byggesagen:

Lettere at løse problemerne

Når der er tid imellem projektets aktører, er der en større smidighed og vilje til at finde hurtige løsninger til fordel for projektet. Personerne ombord på projektet med høj tillid er – så at sige – mere motiveret og fleksible ift. at kunne finde den bedste løsning for projektet. Er det modsatrettede til stede – altså manglende tillid – vil parterne ende ud i at besværliggøre arbejdet for hinanden – og tænke mere på, hvad man selv får ud af løsningen frem for projektets bedste. 

Færre anvendte projekttimer

Der er store tidsmæssige (og derved økonomiske) fordele ved at have en høj tillid på en byggesag. Tilliden skaber et godt samarbejde med en god dialog og et fælles fokus på at løse tingene hurtigt. Dette gør, at projektets parter sparer en stor mængde projekttimer. Dette via færre timer anvendt på lange tunge mailkorrespondancer, uødige møder, som ikke fører nogen steder, og på udvendige 'afstikkere' så som fejl, mangler mm. 

Bedre kvalitet og slutprodukt

Vi ved, at tillid skaber en bedre dialog – som fremmer kvalitet af beslutninger. Det gør, at man fanger flere ting, som ellers ville have været faldet mellem stolene. Ting som på sigt kunne blive til fejl, mangler og lavere kvalitet i projektet. 

Arbejdsglæde

Dertil kan det naturligvis også suppleres, at et godt og tillidsfuldt samarbejde fremmer den gode stemning, og derved gør arbejdsdagen sjovere. Enhver kan sætte sig ind i, at det er mere engagerende og tilfredsstillende at være ombord på et projekt, hvor der er god stemning, frem for et projekt, hvor der mundhugges og konflikterne hersker. Vi bliver mere villige til at gøre en ekstra indsats for projektet – og hinanden - når vi føler os godt behandlet.  

Alt i alt er der mange gode grunde til at gøre sig bevidst om, hvordan man opbygger en god og solid tilid på sit byggeprojekt – investerer i det - og fastholder denne via workshops, målinger og løbende dialog. 

Stina Trojlsgaard

Stina har, med en master i erhvervspsykologi, specialiseret sig i at få mennesker til at spille sammen på byggeprojekterne. Hun indgår i teamet som bygherrens sparringspartner, således at både samarbejdet, styringen og teamsammensætningen bliver optimal – og fastholdes gennem hele byggeprocessen. Herved bidrager hun til, at de rette menneskelige forudsætninger er til stede for at pris, økonomi og tid holder igennem hele byggesagen. Stina er en erfaren proces facilitator med erfaring indenfor afholdelse af opstarts- og samarbejdsworkshops, sparring på flere niveauer samt at indgå i entreprenørudvælgelsen i tæt samarbejde med rådgiver/bygherren. Stina er en af hovedkræfterne bag udviklingen af Tillidsbaseret Lean® samt vores måleværktøjer.

Stina har bl.a. været tilknyttet projekter som Portland Towers, Havnevigen, Nordfløjen, Company House, Kvæsthusmolen, Tinghøj, Sorgenfrivang, Spurvegården, Hørgården Plejecenter mf.

Kontakt Stina på +45 25 72 03 50 eller møde Stina på LinkedIn

Previous
Previous

Debat: Her er 3 grunde til, hvorfor tillid i teamet er afgørende – og 3 måder at sikre det

Next
Next

Debat: Det kræver interview og personlighedstest at finde det rette team til byggeprojektet