Opstartsworkshop

Samarbejde på byggeprojektet

Vores opgave er sikre at det gode samarbejde igennem hele byggeperioden.

Det gør vi ved at afholde workshops, udarbejde spilleregler for samarbejde, kommunikation mm. samt følge op på at disse aftaler overholdes via løbende samarbejdsmålinger og ’stop op’ møder.

Processen ser således ud for bygherre, rådgiver og entreprenør:

Ved at afholde samarbejdsworkshop fra start sikrer vi, at parterne har forventningsafstemt inden projektet går i gang. Ligeledes er det muligt at drøfte hvilken samarbejdskultur man ønsker på projektet, og hvordan samarbejdet og evt. udfordringer skal håndteres undervejs – fra projektering til færdigt projekt. Ved at have en ekstern uvildig part med i processen,bliver der hele tiden bliver holdt fast i de aftaler som blev indgået ved projektets opstart.

Vi følger derfor samarbejdet tæt og sker der afvigelser fra de aftalte spilleregler, træder vi til og via workshops eller sparring med aktørerne, får samarbejdet tilbage på sporet.

Når projektet når sin afslutning, gennemfører vi en struktureret evaluering mellem bygherre, rådgiver og entreprenør. Inden evalueringen, indsamles input fra projektets parter om hvad der er gået godt og mindre godt, således at projektdeltagerne kan lære af processen og bringe viden med til næste projekt.

Samarbejdsprocessen for håndværkere og byggeledelse:

Det er også helt centralt, at der er et godt samarbejde imellem håndværkere samt mellem håndværkere og byggeledelse. For at sikre dette, afholder vi igennem byggeprocessen løbende Potentialemålinger, hvor hver håndværker gennemfører et kort interview på pladsen omkring den oplevede kvalitet, effektivitet og samarbejdet. Herefter afholdes et Dialogmøde mellem håndværkere og byggeledelsen, hvor resultatet af målingen drøfte og der udarbejdes handleplaner på baggrund af de konkrete forbedringspunkter der kommer frem i dialogen mellem håndværker og byggeledelse. Der følges løbende op på handlepunkterne.

Vi henvender os både til bygherren, entreprenøren og rådgiveren.

Løbende samarbejdsmålinger

spilleregler for samarbejdet

Pit-stop møder (statusmøder om samarbejdet)

Struktureret evaluering

”Det har givet stor værdi for projektet, at vi løbende har fokus på samarbejdet, og bliver holdt op på de aftaler vi indgik i starten. Man strammer sig lige lidt mere an, når man jævnligt bliver spurgt til samarbejdet”

— Projektdeltager (rådgiver)

På opstartsworkshoppen bliver der indgået en række aftaler omkring samarbejdet. For at sikre, at det som er aftalt også overholdes, holdes der løbende samarbejdsmålinger blandt projekt deltagerne.

Målingen består af 6 spørgsmål, og besvares på skala fra 1-10. Dertil indsættes kommentarer ift. emnerne.

Områderne for målingen er:

  • Samarbejde

  • Kommunikation

  • Fremdrift

  • Kvalitet

Kort om målingerne:

Online måling ca. hver 1 ½ - 2 måned (aftales)

Besvarelsen tager ca. 5 minutter

Resultatet ligger online til deltagerne

Kort om målingerne:

Online måling ca. hver 1 ½ - 2 måned (aftales)

Besvarelsen tager ca. 5 minutter

Resultatet ligger online til deltagerne

“For PensionDanmark er det gode samarbejde i vores byggeprojekter helt centralt. At have LivingLean med på sidelinjen til at fastholde samarbejdet har gjort, at vi hele tiden kan sikre, at alle arbejder i samme retning. Det gør en væsentlig forskel for processen og i sidste ende for resultatet”

— JENS BREINHOLT, PROJEKTDIREKTØR PENSIONDANMARK

Vi tilbyder

Afholdelse af opstartsworkshops for både projekterings- og udførelsesteam – udarbejdelse af spilleregler for samarbejde, kommunikation mm.

  • Løbende samarbejdsmålinger til at tage temperaturen på, hvordan det går med samarbejdet

  • Løbende statusmøder hvor samarbejdet løbende evalueres og tilpasses.

  • Sparring og håndtering af potentielle uoverensstemmelser på byggesagen.

  • Vi tilrettelægger gerne samarbejdsforløbet i samarbejde med jer.

Next
Next

Lean på byggeprojektet