Konflikter på byggesagen

En god tone, tak - også i krisetid

Stigende materialepriser og lange leverancetider er ikke det eneste, som presser byggeriet - det gør samarbejdet også. For når økonomien er presset, er det langt sværere at finde den gode tone frem. Det forhøjer risikoen for flere konflikter markant. Men det er aldrig for sent at sætte ind og rette op på et kulsejlet samarbejde, så projektet ikke køres helt ud til - eller over kanten.

Konflikter koster

Det er et velkendt problem, at konflikter koster aktørerne i byggeriet absurde summer hvert år. Ifølge Hvidbogen er dette anført til 2,2 milliarder kroner. Ligeledes ved alle, der har været i nærheden af et kulsejlet byggeprojekt, at ikke kun økonomien bliver udfordret, men også trivslen blandt projektdeltagerne, som hver dag skal trækkes med konfliktfyldte møder, dårlig stemning og en hård tone.

Det tapper på motivationen og lysten til at være en del af projektet og øger lysten til at søge nye veje. Risikoen for at miste nøglemedarbejdere er overhængende stor, når konfliktniveauet stiger. Dertil bruges der markant mere spildtid på øget mødeaktivitet, mailskrivning og krisehåndtering, når konflikterne tapper os. For når der er ugler i mosen, skal ALT dokumenteres, og det tager meget længere tid at finde løsninger, fordi mistilliden tager over. Den tid kunne være anvendt mere hensigtsmæssigt, for tid er en dyrebar ressource på stort set alle projekter.

Primitiv kommunikation

Når der er medgang og masser af ressourcer til rådighed på et byggeprojekt, er det lettere at komme til enighed og komme godt i mål. Når det modsatte er tilfældet, giver det hurtigt gnister i samarbejdet, fordi parterne skal enes om de givne ressourcer, der er til rådighed.

Den kombination kan få den selv mest samarbejdsvillige person til at ty til hårdere og ufine metoder. Vi kender det nok alle sammen; når vi bliver presset, kommer der ind imellem uheldige ting ud af munden på os, som vi godt ved ikke er superhensigtsmæssige. Udmeldinger vi aldrig ville sige eller skrive, hvis vi fik gennemtænkt det ordentligt.

Det forholder sig nemlig sådan, at når vi er pressede, går der en besked til den primitive del af hjernen om at reagere forsvarspræget. Den reaktion er ikke altid lige velovervejet – det er det urgamle instinkt, der overtager. Den mere primitive del af vores kommunikationssystem er ofte hårdere og mere direkte, hvilket ikke altid fremmer forståelsen for modtageren.

Enkelte sådanne ’smuttere’ er som regel mulige at bære, men gentagen uhensigtsmæssig og ufin kommunikation fra en eller flere på projektet bliver svær at bære. Og når konflikt niveauet stiger og ikke bliver stoppet, trappes det automatisk op – og ind imellem uden at man egentligt opdager hvilket niveau, det er nået til.

Når vi bliver presset, kommer der ind imellem uheldige ting ud af munden på os, som vi godt ved ikke er superhensigtsmæssige. Udmeldinger vi aldrig ville sige eller skrive, hvis vi fik gennemtænkt det ordentligt.

Relationer centrale

Når der derimod er bygget et godt samarbejde op under vejs, hvor der er gode relationer mellem parterne, og hvor der en tillidsbaseret tilgang til samarbejdet, så sparer man tid og frustrationer. Altså, at der er en grundlæggende tilgang til, at man baserer dele af sit samarbejde på tillid; at man forstår hinanden og hvorfor man handler som man gør. Når dette er til stede, er der en langt større sandsynlighed for at man kan komme igennem projektet uden at konflikt niveauet stiger eller går i hårdknude.

Et godt samarbejde kommer dog ikke af sig selv og skal bygges op og plejes under vejs i byggeprocessen. Der skal doseres aktiviteter, som understøtter det gode samarbejde, og det skal planlægges fra start. For hvis konflikten først indtræder, og irritationsniveauet imellem parterne er stigende; så kræver det en markant indsats at få relationerne på plads igen.

Det er aldrig for sent.

Når man er sidder midt i en konflikt og er uenige med de øvrige projektdeltagere, kan det være svært at blive enige om noget som helst – også om at projektet skal have hjælp til at komme ud af konflikten. Men det betaler sig at få en uvildig til at håndterer konflikten og se på denne med neutrale øjne. Vi har i branchen en tendens til at kører projekterne for langt ud til (eller over) kanten, før vi reagerer. Dog er det aldrig for sent at få rettet op på relationerne. Der er gode erfaringer med kulsejlede projekter, som har fundet en fælles vej igen. Og det skylder man at gøre for både projektets skyld og for hinandens.

Derfor er det en god ide at sætte ind i tide, tage ansvar for det stigende konfliktniveau og bede om hjælp. Rettidig omhu i situationen. Det betaler sig.

Stina Trojlsgaard

Stina har, med en master i erhvervspsykologi, specialiseret sig i at få mennesker til at spille sammen på byggeprojekterne. Hun indgår i teamet som bygherrens sparringspartner, således at både samarbejdet, styringen og teamsammensætningen bliver optimal – og fastholdes gennem hele byggeprocessen. Herved bidrager hun til, at de rette menneskelige forudsætninger er til stede for at pris, økonomi og tid holder igennem hele byggesagen. Stina er en erfaren proces facilitator med erfaring indenfor afholdelse af opstarts- og samarbejdsworkshops, sparring på flere niveauer samt at indgå i entreprenørudvælgelsen i tæt samarbejde med rådgiver/bygherren. Stina er en af hovedkræfterne bag udviklingen af Tillidsbaseret Lean® samt vores måleværktøjer.

Stina har bl.a. været tilknyttet projekter som Portland Towers, Havnevigen, Nordfløjen, Company House, Kvæsthusmolen, Tinghøj, Sorgenfrivang, Spurvegården, Hørgården Plejecenter mf.

Kontakt Stina på +45 25 72 03 50 eller møde Stina på LinkedIn

Next
Next

Skal byggebranchen i parterapi?